Model trucks in Scale 1/24

SHACMAN F3000

 
Behalve de indrukwekkende trucks en roadtrains in Australië zijn er heel wat bijzondere vrachtwagens in andere delen van de wereld te vinden.
Het afgelopen jaar ben ik erg gefascineerd geraakt door de Braziliaanse ‘Caminhôes’.
Niet alleen de cult eromheen, de muziek en de taal, maar ook de diversiteit aan merken, types en leeftijd van de trucks.
Zo rijden er nog heel wat oude Mercedessen, Scania’s en volvo’s rond (die er tiptop uitzien), maar ook splinternieuwe exemplaren.
En trucks die je hier niet ziet, zoals de Ford Cargo en Volkswagen Constellation.
Er is een bonte mix te zien van Europese, Amerikaanse en Chinese truckmerken.
 
Vaak worden ze prachtig gespoten of er zitten opzichtige stickers en spreuken op (voor)ruiten.
De spreuken gaan meestal over Jesus of God.
De chauffeurs verlagen hun wagen aan de voorkant, zodat de bumper bijna de grond raakt.
Steeds verder naar achteren wordt de auto juist verhoogd, zodat je rechtop onder de bumper van de trailer kunt staan.
Getinte ramen en twee immens grote cb-antennes, die vervaarlijk schuin naar voren wijzen, completeren het aanzien van een typische ‘Caminhôe’.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding   

Tevens vind ik het boeiend om de ontwikkelingen van het gebruik van componenten van Europese trucks in China te volgen.
Zo gebruikt de fabrikant SHAANXI (SHACMAN) Automobile Group Co. de cabine van de MAN F90/F2000 voor zijn model F3000.
De trucks zijn leverbaar met de oude MAN D21, Cummins, D'LONG (Steyr) of lokale Chinese motoren.
Verder worden van MAN onder andere de assen en chassis gebruikt.
In 2012 heeft Brazilië enkele SHACMAN F3000’s geïmporteerd, maar sinds kort staat er bij Sau Paulo een fabriek die F3000-trucks produceert.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

   

 

De bouw van het model

Het leek me een uitdaging om, met deze info, van een 'typische' Chinese truck een 'typische' Braziliaanse truck te maken.
 
Als basis heb ik de cabine van de Italeri MAN F2000 nr741 gebruikt.
Het dak is van een MAN Commander. 
Voor het chassis nam ik de MAN Formel6, vanwege de 6x4 opstelling.
Verder nog wat onderdelen van de Revell MAN TGA nr7550 (front, spatborden, spiegels) en de Italeri MAN TGX nr3877 (bumper) geleend.
En nog het nodige 'scratch' werk (grill).

AfbeeldingAfbeelding AfbeeldingAfbeelding

 
                                                                    

Het eindresultaat